Förlossningstången..

Publicerat: 2009-08-28 Kl: 21:04:15 | I kategori: ♥ Ted 0-1 år ♥

Det går bara inte att se på förlossningar på tv för mig. Får sån ångest! Jag tittar ju ändå förstås men mår aaapdåligt när jag gör det. Mycket beror väl på att jag inte var vaken när mitt barn kom till världen. Har ingen som helst aning hur det såg ut eller nånting när han kom ut. En pusselbit som saknas med andra ord.. Alla som har fött barn vet ju vilket jävulskt jobb det är, allt från de första sammandragningarna som smyger sig på, till öppningskedet och slutligen krystfasen. Man kämpar ju igenom det eftersom man vet vilken underbar utdelning man får och man är ju så himla nyfiken på hur ens barn ser ut och hur den mår. När man har gått igenom allt det onda och hemska och inte får uppleva miraklet som kommer ut, som man kämpat för, då blir det just så här.. Den där pusselbiten kommer jaga mig in i graven. Att jag inte fick hålla om min lilla son när han kom ut, utan låg där som ett paket, helt utlämnad till operationspersonalen. JAG VILLE JU VARA MED OCH SE OCH KÄNNA OCH LUKTA PÅ TED FRÅN FÖRSTA BÖRJAN! Se den där moderkakan som alla säger är så äcklig.. Men det fick jag ju inte, utan jag frågar Mange titt som tätt hur det var när han kom ut, ungefär som man legat i nån fucking koma.. Nej herregud alltså.. Blev inte bättre av att förlossningspersonalen där på natten gjorde förlossningen till en mardröm med sina kommentarer och konstiga beteende.. Suck..
Gick ut och googla förut på hur en förlossningstång ser ut m.m.. Så här står det om den förhistoriska tången.. Läs och njut INTE!

Förlossningstången uppfanns i början 1600-talet i England av Peter Chamberlen. Efter att förr ha varit ett vanligt förekommande instrument, används den numera sällan i Sverige och har ersatts av den så kallade sugklockan. Tång beskrivs ibland som ett “salladsbestick i rostfritt stål” eller en “stor sockertång”. Det är ett tvådelat instrument med rundade ändar där de två delarna omsluter barnets huvud. Få svenska läkare använder idag tång. Sugklockan är en svensk uppfinning och därför vanligare. Din barnmorska eller läkare kommer att förklara för dig varför de anser att en förlossning med tång är nödvändig. Du måste lägga upp benen på stöden och sänggaveln tas bort. Den används för att genom dragning på det i bäckenet nedträngda, föregående fosterhuvudet snabbt avsluta förlossningen, om kvinnans eller barnets liv svävar i fara, eller om de utdrivande krafterna till följd av långvarigt förlossningsarbete blivit uttömda.

Så här ser "salladsbesticken" ut!





..Nej, det är inte skönt att få den uppkörd i puppiluran!

Så de main question nu när vi ska till förlossningen i september kommer vara: "Varför använder man en tång från 1600-talet istället för sugklockan? Och jag säger så här, om man väljer att använda en tång, då borde man vara JÄVLIGT säker på vad man håller på med. "Ungen är ute på två drag!" sa läkaren. Ja men hur i h-vete kan man säga det och sen så går det inte ändå!? Jävla stolpskott!


Over and out
M



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback