Final countdown

Publicerat: 2009-04-16 Kl: 16:45:41 | I kategori: ♥ I Väntans Tider ♥

Du är på dag 258 av 280. (92,1%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 5 fulla dagar (v36+5).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 8 maj 2009
Du har 22 dagar kvar till beräknad förlossning.

Om barnet skulle födas nu räknas det som fullgånget.
Barnet är moget och väl förberett för livet utanför livmodern.

De flesta barn ligger med huvudet i bäckenet, 4 procent ligger med stjärten före.
Huvudet - eller stjärten - tränger ner i bäckenet och fixerar sig.
Tidpunkten varierar dock mycket, hos en förstföderska kan huvudet redan vara fixerat sedan flera veckor och hos en omföderska är det inte helt ovanligt att det sker först i samband med att förlossningen startar.

Nattsömnen är inte så god som tidigare.
Antingen måste du gå upp och kissa eller så sparkar ditt barn så att du inte kan sova.


I vecka 37 är medelkroppslängden 49 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3000 gr.
Huvudets omkrets är 34 cm.

Från och med den här veckan är inte ditt barn för tidigt född.

De mesta av lanugohåret är borta. Lungorna har mognat. Barnet sväljer fostervatten och kissar, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten.

Vid födelsen har ditt barn 300 ben i kroppen medan vuxna har 206, flera är ganska mjuka till en början. Vissa av benen växer samman i barndomen.



Nu är det nedräkning. Vi var hos BM igår och hon sa att bebisen är färdig att ploppa ut när som helst! Blev lite nervös när hon sa det men samtidigt glad över att veta att busungen snart är här. Vi pratade även om förlossningen, om jag hade speciella önskemål om smärtlindring etc. Hur ska man veta sånt egentligen? Visst, är det andra barnet så vet man ju på ett ungefär hur det känns och hur man upplevde första förlossningen, men när det är första barnet..? Ja herregud. Min kusin födde igår, grattis! Hon hade BF den 3 maj men lillen valde alltså att komma ut igår. Det hade gått väldigt fort, dom hann knappt till sjukhuset. Så vill jag också ha det. Hehe. Nej fan vad nervös jag blir! Vi måste fixa det sista till bebisen i helgen, skötbord m.m.
Sofia och jag var hos min mamma i påskhelgen och körde ouija (som anden i glaset). Det har spökat så jävulst hos mamma att hon knappt vill sova där längre. Vi frågade dom i helgen vad dom ville och då sa andarna att dom ville ha hjälp att komma över till andra sidan.. Det  var riktigt läskigt faktiskt. Efter vi kört ouija där så har det blivit lugnare med spökerierna. Skönt för mamma.
Jag drömde om min förlossning härom natten. Barnmorskorna i drömmen var inga mindre än Hasse Aro och Leif GW Persson (dom på "Efterlyst"). Kan det bli bättre? Haha! Leif skötte min nedre region, hjälpte barnet ut och Hasse Aro stod brevid mig. Kom ihåg att jag bet han i benet. Vilka karlar alltså. Jag hade bara lustgas som bedövning och kände knappt nåt. Leif pratade lika lugnt som han gör på tv. Bebisen var rätt stor, rött hår, bruna ögon.. Kommer ihåg att Leif var mycket nöjd men jag kommr inte ihåg vad jag själv kände. Sjukt.

  

Over and out
M





Kommentarer
Postat av: Madde

Hahaha du är rolig du ;D ÅÅ Lilla kulan... snaaaart så gumman :)

2009-04-16 @ 23:19:35
URL: http://madolf.blogg.se/
Postat av: sofia

Snart så kommer lill prinsen eran :D:D

Guud vad man längtar att få se lill bäsen . :)



Love U!

2009-04-17 @ 17:45:25
URL: http://sarasofiawistrom.blogg.se/
Postat av: Emilia - Mamma till Celina

Hej! Hittade din blogg på fl. Förlossningen kommer gå hur bra som helst! Det gör inte så ont som alla säger :)

2009-04-27 @ 14:17:22
URL: http://emiliiah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback