Lördag

Publicerat: 2009-01-24 Kl: 13:03:45 | I kategori: ♥ I Väntans Tider ♥

Idag går jag in i den 26:e graviditetsveckan. Tiden går minsann fort.

Min graviditet - BF Fre 8 maj 2009 Uträkning utgår från dagens datum: Lör 24 jan 2009.
Din graviditet startade Lör 2 aug 2008.
Din menscykel är ca 21 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 16 aug 2008 (ägglossningen).
Du är på dag 176 av 280. (62,9%).
Du är i vecka 26.
Du har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 8 maj 2009
Du har 104 dagar kvar till förlossning.

Din livmoder känns ungefär 6 cm ovanför naveln.

Musklerna i bäckenbotten börjar tänjas ut vilket gör att du kan kissa på dig då du hostar eller skrattar.
Börja med knipövningar av bäckenbottens muskulatur! Be din barnmorska om hjälp!


I vecka 26-27 slår barnets hjärta i medeltal omkring 170 slag per minut. I vecka 38-40 slår barnets hjärta i medeltal omkring 130 slag per minut, vilket således beror på olika tidpunkter för utvecklingen av olika nervsystem.
Skillnaden mellan olika barn är stor.

Du blir mer och mer medveten om ditt barns personlighet.
Är det en lugn och sömnig liten krabat du bär på eller är det en vilde?

Barn

I vecka 26 är medelkroppslängden 35 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 900 gr.
Huvudets omkrets är nästan 25 cm.

Ögonlock och ögonfransar är mycket väl utvecklade.
Fingrarnas naglar är välutvecklade men ännu finns det inga naglar på tårna.
Armar och ben får sina slutgiltiga proportioner.

Ditt barns hicka uppfattar du som små rytmiska kittlingar.



Igår var vi hos barnmorskan. Jag tror att min lilla boxare blev lite sur på mig när jag stressade ner till MVC. Gud vad jag fick ont i fogarna. Han tycker inte om när jag stressar, jag märker det.  Först tog dom blodtryck och blodsocker på mig, provsvaren var helt normala.
Efter det träffade vi min barnmorska som alltid är lika glad och trevlig, härligt. Jag känner mig så trygg med henne. Vi gick igenom hur det gick på ultraljudet sen så lyssnade vi på vår bebis lilla hjärta. Det slog 158 slag/minuten, helt normalt. Sen så mätte hon mitt symfus/fundus mått (avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant). Mitt sf-mått var 23, helt normalt det också. Skönt. 
Efter barnmorske-besöket hälsade jag på mamma. Efter det övningskörde jag med pappa, gick himla bra. Sen gick jag till Lis på Sax och Kam. Efter det så hämtade Mange mig och vi for till Willys och handlade lite. På kvällen blev jag så slut och hade så ont i ryggen att jag ville föda. Inte kul med foglossning. Jag känner mig så tung och otymplig..
Imorse for Mange och Fredrik till Stockholm för att köpa datorn han beställt. Kände att jag inte orkade följa med, får hemskt ont i ryggen om jag sitter för länge. Nu ska jag övningsköra sen slinga håret lite.


Over and out
M



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback