Storkaggen och råmjölk

Publicerat: 2009-03-08 Kl: 00:36:50 | I kategori: ♥ I Väntans Tider ♥

Ännu en vecka till har gått. Bara 8 veckor kvar till bebisen ska ploppa ut!

Du är på dag 219 av 280. (78,2%).
Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 1 full dag (v31+1).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 8 maj 2009
Du har 61 dagar kvar till beräknad förlossning.

Din livmoder börjar träna sig inför förlossningen med så kallade förvärkar.

Det är inte dålig kondition som gör att du flåsar. Lungorna tar stor plats i kroppen de sträcker sig från nyckelbenen ner till diafragman. Om du bara använder en del av lungkapaciteten när du andas undanhåller du kroppen det syre den behöver.

I vecka 32 är medelkroppslängden 44 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2000 gr. Huvudets omkrets är 30 cm. Musklerna utvecklas och fett inlagras under huden. De flesta rynkorna i ansiktet är borta. Barnet börjar få rundare former. Det är allt svårare för din baby att göra stora rörelser. Fingertopparna har fått vassa naglar.



Jag känner mig så stor och klumpig. Det börjar verkligen bli tungt nu. Undra hur det känns att inte ha den här sizen på magen? Brösten läcker "råmjölk". Ligger jag på sidan på nätterna då läcker det garanterat. Lite småjobbigt sådär. Bebisen rör på sig ordentligt i magen. Nu när han är så pass stor känns det verkligen. Ibland är det något runt och stenhårt som plutar ut. Det är antingen huvudet eller rumpan sa barnmorskan. Gulligt. Jag börjar oroa mig lite smått inför förlossningen. Undra hur det kommer kännas och speciellt hur det känns efteråt. 9 månaders väntan kommer vara över på max 50 timmar. Svärmor var här idag och hade köpt med sig kläder till bebisen, hon är så snäll så. Jag tog mig själv i kragen igår och köpte de första bebiskläderna. Jag fick lite panik när jag kom på att det bara är 8 veckor kvar. HM har inte så snygga bebiskläder egentligen men dom har bra priser och vissa kläder är faktiskt riktitgt söta.
Nu ska jag ta och sova så man orkar arbeta imorgon.



Over and out
M



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback