Hostmaskin

Publicerat: 2010-11-25 Kl: 08:48:18 | I kategori: Vardagligt

Var på KTC i tisdags, utbildning i hostmaskiner och ryggmärgsskador m.m. Vi fick prova på att hosta i hostmaskinen också. Jag hade nog en superhög puls innan, var skitnervös. Trodde aldrig att det skulle gå, men hör och häpna, det gick på första försöket! Hostmaskiner används utav personer med svåra sjukdomar som inte kan hosta själv. Tänk vad hemskt och inte kunna hosta, därför finns denna apparat. Man vrider upp till önskad styrka, vrider på till "inhale" när man tar emot syret, sen "exhale" då utandningen ska komma. Det är lite komplicerat. Vi fick som sagt prova och för att kunna ta emot och känna effekten så måste man slappna av i luftrören och verkligen ta till sig det som kommer. Man får inte hjälpa till nåt själv, då blir det bara fel. Det är svårt som "frisk" människa med väl fungerande lungor. Då det var min tur var jag som sagt nervös, pulsen slog stenhårt. Men då jag väl fick på mig masken och utbildningskillen slog på maskinen så gick det som sagt på första försöket. Hann knappt tänka nåt. Det var en riktig upplevelse kan jag lova. Svårt att beskriva. Men i och med att vi nu har fått uppleva hur det känns att ha en hostmaskin så kommer det bli lättare att förstå personer som använder en sådan här.
Ted har varit förkyld, idag var första dagen på dagis efter kureringen. Det är full fart på pojken kan jag lova. Nu mer klättar han upp på köksbordet, drar en köksstol till diskhon och försöker klättra i, han släcker lampor, slår på diskmaskinen, vrider på spisknopparna, ja, det är som sagt full fart på honom.



Hostmaskin




Älsklingen i diskhon :)

Over and out
M




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback