Daggmask

Publicerat: 2011-05-19 Kl: 07:46:13 | I kategori: Vardagligt

Något jag ofta har funderat över under sådana här dagar, när det regnar, är varför maskarna kommer fram.
Nu har jag googlat fram svaret och känner mig mycket mindre brydd. Haha! Jo, det är nämligen så att när det regnar så kan daggmasken byta vistelseort utan att bli uttorkad. Dom lever ju vanligtvis under jorden. Daggmasken bildar både ägg och sperma. Blä! Vid parningen sprutar maskarna sperma på varandra och säden flyger ner i lagringsfickor. Vid äggläggningen avger masken ett slembälte sedan drar sig masken baklänges ut ur det och lägger äggen så att de befruktade när de passerar spermafickorna. Herregud vad omständigt. Varför inte bara jöka istället!?


Over and out
M




Kommentarer
Postat av: Erika

Tack! :D

2011-05-19 @ 20:57:44
URL: http://www.mylittlewords.se
Postat av: tanja s

hahaha :D jag som trodde dom drunknade, så dom var tvungen att lämna sina hem eller nått. haha :D

2011-05-19 @ 21:24:18
URL: http://tanjasjodin.blogspot.com
Postat av: Ingegerd Engström

Inte så romantiskt...Å andra sidan behöver masken inte trassla med ägglossning och andra oromantiska

nödvändigheter för att få till en befruktning. T ex bakgrundsmusik med tända ljus och Stevei Wonder. I just called to say I love you...Nu förstår jag varför maskarna ser så utpumpade ut efter en blöt natt.

2011-05-21 @ 21:03:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback