Midsommar!

Publicerat: 2013-06-24 Kl: 21:32:03 | I kategori: Vardagligt

I fredags var det midsommarafton. Dagen då vi firar att solen står som högst på norra halvklotet, också kallat sommarsolståndet. Jordens axel lutar mest in mot solen vilket gör att vi får årets längsta dag och kortaste natt.
Det är alltså inget religiöst över denna dag. För vissa är det en ätar dag då man frossar i sill och färskpärer och aldrig har väl jordgubbar varit så efterfrågat som under denna dag.

I år inledde vi dagen med att familjen Tenno/Wiklander och min mamma och pappa kom över. Brorsan hade med sig dragspelet, mysigt och traditionsenligt. Ted och Alice lekte. Till lunch kom så sillen fram. Likaså en rökt fisk som jag inte kommer ihåg vad den heter. Hemskt var det att se den, djurvän som jag är. Ted var fascinerad. Lax i stora lass, färskpärer, tunnbröd, snaps, cola, vegetariska quornfileer och för att inte glömma: grillade hamburgare! En salig blandning med mat.

Fyllda med mat for vi bort över till Tunet här på Alnö där det vankades sång och dans och fett med folk. Det var som att komma till en mänsklig myrstack. Hjälp! Fanns det ens nåt syre att dra i sig?!
Jodå, vi överlevde och var där max en timme sen for vi hem och åt jordgubbar och glass. Godast på hela dagen. Skulle kunna leva på det om inte glassen var så onyttig.
Vi skildes åt vid 17-snåret. Mange, jag, Ted och Sofia for sedan ut till Nordin och Frida i Essvik och grillade än en gång. Gott gott! Sen spelade vi kubb. Ted var riktigt vass!

Graviditeten flyter på. Har växtvärk till och från. Det hade jag aldrig med Ted så det är lite läbbigt. Är 14+2 idag. Var på inskrivningssamtal förra tisdagen. Mitt järnvärde låg på 114. Det ska vara 120 så jag har köpt järntabletter, Niferex. Träffade dietisten förra onsdagen. Hon kom fram till att jag åt för dåligt. Jag hade lämnat in en lapp på allt det jag ätit under 4 dagar och ut efter det beräknade hon att jag äter för dåligt. Ska äta mer vid mellanmålen och dricka mjölk vid varje måltid, inte vatten som jag gör nu.

https://cdn3.cdnme.se/812127/7-3/pic_51c89c5cddf2b343239d71e1.jpg">https://cdn2.cdnme.se/812127/7-3/pic_51c89c5cddf2b343239d71e1.jpg" class="image">




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback