Tiden

Publicerat: 2013-11-02 Kl: 22:03:08 | I kategori: Vardagligt

Tiden springer iväg som det så fint heter. Är nu gravid i vecka 32+3. Med andra ord så är det 52 dagar kvar till julafton. Sist jag var hos barnmorskan (10 oktober) hade jag tydligen för stor mage för antalet veckor. SF-måttet den tiden skulle ligga mellan 29-30, min var 32. Det skulle såklart undersökas så två veckor efter fick jag göra en glukosbelastning för att se om jag hade graviddiabetes. Fastade från kl 20 på kvällen och dagen efter kl 07:40 var jag på plats hos barnmorskan. Hon tog ett sockervärde som låg på 4.5. Efter det skulle jag dricka 3,5 dl sockervatten på 5 min. Det var inte alls gott. Halva glaset gick bra att få ner, resten var ren pina. Trodde jag skulle kräkas hela tiden. "Nu är det 40 sekunder kvar, tänk att det är nyponsoppa!" sa barnmorskan. Jo, tjena, det var bara att svepa, bära eller brista tänkte jag. Kunde inte alls föreställa mig sockervattnet som nyponsoppa utan jag stirrade på en fast punkt på väggen och bara fokuserade på att svälja. Efter det skulle jag sitta där på vårdcentralen i 2 timmar och när de timmarna hade gått så tog barnmorskan ett blodsockervärde och det låg på 6.5, helt normalt. Hade det varit 10 eller över 10 hade jag haft diabetes. Veckan efter det fick jag göra ett ultraljud enligt doktorns begäran. Stort SF-mått kan tyda på stor bebis eller mycket fostervatten också. Mamma följde med mig dit. Nervös var jag. Undersökningen gick bra. Hade 77 i mängden fostervatten, allt upp till 80 var normalt. Lillgumman vägde ca 1953 g, så hon var lite stor, men ändå helt normalt. Somliga bebisar väger mer eller mindre och somliga har ibland dragit iväg i växtkurvan utan att man behöver oroa sig. Jag ska till barnmorskan nu på torsdag den 7 november så då får vi se om magen har dragit iväg ytterligare eller om den ligger på normalkurvan. Känns bra att dom är noga och följer upp så här om det är något som är oklart. 
Känner mig mer och mer otymplig. Jordens värk neråt puppiluran. Ibland känns det som att bebisen ska ploppa ut! Härom natten hade jag flera omgångar med sendrag i vaderna. Vår katt Saga sover oftast vid mina fötter och just den här natten bet hon mig i vaderna precis när sendragen kom! Vilken katt gör så egentligen?! Dumheter. Så på morgonen var jag mer trött än levande med massa bett på vaderna. Påfrestande tider mina vänner. Har handlat en del kläder åt lillgumman, det är ju så roligt att få köpa kläder i rosa och lila färger. Vi har inte spikat nåt namn än. Antar att vi bestämmer slutgiltigt när hon väl kommer ut. 











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback