Lördagkväll

Publicerat: 2014-04-05 Kl: 23:17:42 | I kategori: Vardagligt

Doft och lukt sätter djupa minnen i hjärnan. Doften av leksakstrollhår är gudomlig och lika minnesfull för mig som för min mamma. Doften av vår doftar lika gott för Ted som för en dement 109-årig kvinna. Lukten av surströmming kan lika gärna vara en doft för många. Lukt och doft är två olika benämningar. Lukt är något negativt och doft är något positivt när det gäller matlagning. Hemma hos min pappa doftar det alltid jordgubbste och hos brorsan har jag känt en svag bris av cilit bang, det där rengöringsmedlet. Kan inte sätta en etikett på om det är en doft eller lukt så därför skrev jag bris för den kan komma smygande när man sitter nära deras element i deras kök och jag varken välkomnar eller avvisar den brisen för den känns både ren och opassande när det egentligen ska dofta nybakat, god mat eller fräsch ånga från diskmaskinen. Såpa doftar så otroligt gott och är ett måste när jag städar. Kärringparfym är ett fack för sig. Alltså hjälp vilken hemsk lukt! Huvudvärk och illamående är en biverkan av den lukten. Kan inte förstå att sådana kvinnor ens kan befinna sig på ett apotek bärandes med den lukten, som om man inte hade svårt nog att andas av all pollen som sprids via alla ventiler där inne.
Flygplanstoalettstvålslukten är också en sån där hemsk odör som även påminner om parfymerat raktvålsvatten som vissa karlar dränker sig i innan de tar en shoppingrunda i Birsta City en julidag då innetemperaturen är 25 grader och fläktarna står stilla. Det bara osar om dessa karlar och man måste andas frisk luft flera timmar efter att ha stått bakom en sån här karln i HM-kön. 
En ny-bils doft är underbar, likaså bebisdoften, nyklippt gräs, nyduschat, renoverat, stranddoft, ute-och-ro-båt doft, en -15 grader-vinter-dag när snön ligger packad och glittrar på marken och det riktigt knastrar under vinterskorna när man går på den, nybakat är priceless. Sen är det en speciell doft eller lukt i olika länder man reser till. När vi landade i Bosnien luktade det blött gräs, gympahall och flygplansdäck på samma gång. I sol-och-bad länder (typ Grekland) kan det dofta pizza, hav, solkräm, rakvatten, varm asfalt och turisttoalett direkt när man kliver av planet. 
Det är rätt sjukt att hästskit känns fräschare än hundskit. Klorin förknippar alla med badhus. Så fort jag använt lite här hemma så utbrister Ted: "Det luktar som på Himlabadet, mamma!". 
Spolarvätska är en härlig doft och när det doftar grillat på var och varannan gata. 
Nu ska jag dofta på en hungrig bebis!












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback