Ägg-protest!

Publicerat: 2008-12-07 Kl: 17:41:15 | I kategori:

Hönsburar är djurplågeri!
Just nu sitter över två miljoner svenska värphönor i bur. Det är 37 % av de svenska värphönsen. I små burar med sluttande gallergolv trängs hönorna, i stora, dammiga stallar med höga bullernivåer. Det här är så långt ifrån en hönas naturliga miljö som man kan komma. Här kan hon inte flyga, knappt ens sträcka ut vingarna i trängseln. Varje höna har en yta som inte är större än ett A4-papper. Hon kan inte sprätta och leta efter föda, eller gå undan från flockmedlemmarna när hon vill. Allt detta är viktiga, naturliga behov för alla hönor. Livet i bur är ljusår ifrån ett naturligt hönsliv.

Tillsammans med några från Djurens rätt stod jag och Sara utanför ICA idag och fångade in namnunderskrifter till att dettta plågeri ska stoppas! Vi vill att ICA slutar sälja ägg från burhöns, inte för att frigående höns har det så speciellt bättre men men. Hemköp har redan slutat sälja ägg från burhöns vilket vi är så tacksamma över.
Det är himla kul att träffa folk sådär. En tant tyckte att jag luktade så gott, hon undrade vilken parfym jag använde. När jag sa att det var en Britney Spears parfym så såg hon himla fundersam ut, haha (en dam på 80 år känner nog inte till Brittan så bra som vi i den yngre generationen).
Efter de 2 protesttimmarna drog vi till Sofia och åt. Fy satan var frusna vi var!

Over and out
M




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback