Week 50

Publicerat: 2010-12-18 Kl: 09:55:28 | I kategori: Vardagligt

Snart är det julafton! Men innan det blir det jobb. Har haft skolgång mån-tors, sen jobbar jag nu från igår till och med onsdag. Känns lite småstressigt med tanke på att vi inte är klar med alla juleklappar än. Blir som vanligt den årliga dan-före-julafton-stress-julklappshandling. Typiskt. Men vad gör man? Ett år åkte Mange och handlade dom sista julklapparna på julafton, haha! Det var typ 2-3 butiker öppet. Just nu är det snöstorm utanför fönstret, det var det igår också.

Dagarna på skolan den här veckan var intressanta, men det är dom ju alltid. I måndags hade vi tenta, usch, sen redovisningar av grupparbeten på eftermiddagen. Tisdagen spenderades på KTC på sjukhuset. Vi var där hela dagen och övade på att sätta sonder, katetrar, ta venprover, m.m. Riktigt kul! I onsdags var det föreläsning om hjärtsjukdomar och hygien. I torsdags var vi på njurmedicinavdelningen på sjukhuset och var på en föreläsning med en helt sjukt bra föreläsare vid namn Ulrica. Hon var sjuksköterska/koordinator. När Mange fick sin njursten gick jag såklart in och googlade på vad det kunde bero på m.m. Läste på nån sida att en bidragande orsak kan vara högt intag av D-vitamin. Magnus är en riktig mjölkdrickare, han kan dra i sig i princip hur mkt mjölk som helst. Det där som jag hade läst fick jag såklart äta upp. Läkaren hade frågat Mange om han var vegetarian, enligt honom hade det ett samband. Det fick ju jag ta åt mig av, Mange berättade att han brukade äta av min vegetariska mat. Men skam den som ger sig, i torsdags berättade Ulrica att D-vitamin har ett samband med just njursjukdomar. Det var bevisat. Så om man har njurproblem så ska man halvera intaget av mjölk och ost.

Ted har nu börjat dricka ordentligt med mjölk, precis som sin fader. Han kan även säga farfar och Ted och peka på olika kroppsdelar om man ber han göra det.

Over and out
M



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback