Gåshud

Publicerat: 2012-10-15 Kl: 20:15:00 | I kategori: Vardagligt

För några år sedan var jag lite halvt besatt av nationalsånger. Tyckte det var intressant att veta vad varje land hade för truddilutt. Fick samlingsskivor med alla sånger och jag tycker än idag att Ryssland har den överlägset finaste låten. Государственный гимн Российской Федерации är mustig, maffig, enorm och full av känslor. En annan otroligt fin nationalsång är såklart USA's; "Star spangled banner". Genom åren har massvis med kända personer sjungit just "Star spangled banner" och om jag själv får bestämma så gör Dixie Chicks det överlägset finaste framförandet av den när dom framför den under Super Bowl något år innan de blev så kontroversiella. Hittade till det här klippet via Fredrik Wikingssons blogg. Jag visste inte att sångerskan i Dixie Chicks, Natalie Mains, under en konsert i England hade sagt att hon skämdes över att USA's dåvarande president kom från Texas. Det var på tiden då Bush var president. Efter hon sagt det började folk hata Dixie Chicks. De eldade upp deras skivor, dödshot, radiostationerna slutade spela deras låtar, m.m. Några år senare svarade Dixie Chicks med låten "Not ready to make nice", och herregud vilken låttext.



Gåshud all over..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback