Oförglömligt

Publicerat: 2013-02-19 Kl: 12:40:00 | I kategori: Vardagligt

I helgen var jag, mamma, pappa, broder och Susanna i Kall. Ett ställe nära Järpen och Åre. Det var vår present till pappa som fyllde 60 i december. Vi bodde i en timrad stuga typ mitt ute i ingenstans, det kändes så i alla fall. Möttes av ett stort älghuvud och andra uppstoppade djur när vi gjorde entré i stugan. Olle, eller chefen som Fredrik kallade honom, ägde det här och även ett större ställe nere på byn. Han hade skjutit älgen som var i maten som alla fick till middag. Jag fick pinjenötter, pasta och sås, det var gott. Det var så tyst och härligt och på kvällarna/nätterna såg man så många stjärnor att man nästan började gråta. Så vackert! Det fanns ingen el och inget vatten. Vi eldade för att få värme och kunna laga mat. Vi tände ljus för att kunna se. Vatten hämtade vi i den rinnande bäcken nedanför stugan. För att kissa och bajsa gick vi på ett utedass. Detta dass blev ett stort samtalsämne! Det är ju faktiskt rätt vidrigt med utedass, tycker jag. Har alltid haft fobi för såna och jag gör hellre mina behov bara ute i skogen än att sätta mig på ett dass. För det är ju så otäckt med det där hålet som man absolut INTE får titta ner i för då får man bilder som sätter sig fast på hornhinnan resten av livet. Huvaligen. När vi hade ätit middag, kommit i ordning och druckit kaffe gick vi ner till bastun och badbaljorna som fanns nedanför vår stuga, vid bäcken. Innan oss hade några rika bilitalienare badat där. En av italienarna kom upp till oss och tittade och var fascinerad. Han fotograferade som en turist.
Det var helt otroligt, underbart att basta och bada under denna vackra stjärnhimmel! Vattnet var ca 42 grader varmt och det riktigt rykte om en när man klev ur eftersom det var 20 minusgrader i luften. Efter bastun och badet myste vi på i stugan och åt karra och chips och spelade spel.
Under fredagkvällen/natten hade vi otroligt kallt. Det var ca 25 minusgrader och jag var tvungen att gå på dasset. Vet inte hur jag klarade av det, men det är väl en överlevnadsinstinkt som människan har. Kändes som att hela underredet på mig skulle frysa sönder, åh vad hemskt. Jag satt där med tända ljus och hörde nåt djur som trampade utanför. Olle berättade dagen efter att det gick både rävar och renar utanför stugan. Tänk om jag hade vetat om det?
Pappa och jag sov i det stora rummet där vi skötte "majbrasan" första natten. Ved fick vi hämta i en vedbod utanför stugan. Det var en liten bit att gå, tur att det fanns pannlampor. Hade varit tärt att gå med ett stearinljus. Vi vaknade upp till strålande sol på lördagen. Frukosten gjordes i ordning och det var så mysigt. Kokkaffet doftade ljuvligt och jag lyckades alltid få sumpen i munnen. Kring 09:30-snåret drog vi ner på byn för att åka på en skotersafari. Jag och mamma delade skoter, Susanna åkte själv, pappa och Fredrik delade och Olle körde först. Vi körde på en tjärn och i skogen och titt som tätt såg vi vackra fjäll och efter ca 1 timme stannade vi uppe på en backe, typ, och drack kaffe och blickade ut över flera vackra fjälltoppar! På tillbakavägen körde jag och mamma åkte bakpå. Farsan körde också, utan glasögon, hejja pappa! En otrolig färd som man aldrig ville skulle ta slut. Vi åkte tillbaka till vår stuga och nu var det dags att grilla hamburgare och korv på muurikan. Vi hade strålande sol och maten smakade underbart.
Olle kom titt som tätt och hälsade på oss. Han knackade aldrig på dörren utan gick bara rakt in, kändes konstigt och ovant men vi vande oss. Han berättade att flera kändisar hade hyrt vår stuga! Bill Gates kompis hade hyrt den, flera rallyförare, Charlotte Kalla och flera skidstjärnor hade fikat i den. Knappt så man trodde det var sant. En Volkswagen-reklamfilm har spelats in i vintras där vi bodde. Man ser bastuhuset och badtunnorna på reklamfilmen, läckert! Charlotte Kalla, Anders Södergren och Johan Olsson åker skidor i den reklamfilmen. Vägen man körde till stugan är en känd rallyväg för rallyförare, fick vi veta. Just den här helgen var det några engelsmän som tränade där.
Efter att vi grillat på muurikan vilade vi alla ett tag innan det var dags för middagen som var vegetarisk köttfärssås och spagetti, gött! Kaffe på det sen var det dags att bada och basta igen. Så härligt! På kvällen myste vi med karra och chips igen och bara umgicks. Olle kom titt som tätt och hälsade på. Vi eldade på ganska mycket på lördagkvällen. Till slut var det 32 grader varmt i stugan och jag tyckte det var behagligt eftersom jag var så frusen medan de andra klädde av sig flera klädesplagg. Alla sov gott den natten och vi behövde inte elda så mycket eftersom det bara var ca 10 minus ute. Åt god frukost på söndagsmorgonen och vi tog det bara lugnt. Olle kom titt som tätt. Mysig gubbe det där! Vi grillade på muurikan och gjorde varm choklad och tittade när engelsmännen körde rally nedanför stugan. När vi började packa in i bilen såg vi att det var pyspunka på framdäcket så pappa och Fredrik bytte däck sen kring 13-snåret for vi hemöver till Sundsvall igen.
Vilken oförglömlig helg!


Närmar oss Kall!













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback